Syariah



Penegasan Berkaitan Patuh Syarie dlm Zenith Gold


PANDUAN:

 

Selagi perniagaan itu tidak melibatkan perkara-perkara atau unsur berikut:

1. Gharar (Tidak Pasti )

 

iaitu Jual beli yang tiada transaksi seperti jual barang/produk yang tidak nampak, tidak diketahui nilai secara umum, barang belum wujud, transaksi yg tidak diketahui manfaatnya bila diperoleh.


Di Zenith transaksi berlaku setelah pendaftaran dibuat. Dan direkodkan.. Walaupun tidak menjlnkn urusan jualbeli secara online bukan fizikal tapi jelas ia bermanfaat utk digunakan dalam urusniaga seperti ASB.


Urusan secara online sah sepertimana bayar zakat online yg telah dipraktikkan di M'sia.

2. Riba' (bunga/interest)

Iaitu melibatkan 2 perkara


i) Barangan Ribawi yakni melibatkan pertukaran emas dengan emas, perak dengan perak.


ii)Keuntungan yang dijanjikan tetap dan tempoh yang tetap.


CONTOH1: 2% drp Modal pokok. Setiap hari selama 60 hari.


CONTOH2: 10% selama 10 bulan termasuk pokok.



Di Zenith keuntungan diperoleh ahli tidak tetap. Jika hendak untung lebih join dengan kadar (modal) tinggi. Jangka Masa tidak tetap dan persen(%) pun tidak tetap dan persen (%) bukan dikira atas modal pokok. Akan tetapi keuntungan yang diberi bersandarkan harga emas semasa dunia yang diterima oleh semua ahli mengikut kelayakan. Contoh modal besar untung besar. Keuntungan yang diberi menerusi ETA  tidak tetap tempoh waktu. Berapa jumlah ETA harian tidak diketahui.

 

3. Maisir(Perjudian)

 

Ia lebih kepada untung nasib atau tilik. 


i) Seperti perniagaan yang jelas terlibat dengan pusat perjudian.


ii) Pelaburan atau perniagaan yang membuat taruhan wang lebih daripada 2 orang. Di mana pemenang akan untung.. dan yang kalah perlu membayar kepada Pemenang. Di mana risiko rugi lebih tinggi di pihak ramai.



Di Zenith Golds jelas TIADA urusniaga yang melibatkan perjudian.  


Di Zenith Golds risiko untuk tiada di kalangan ahli.



MAKA dalam zenith ditegaskan tiada unsur2 yang dilihat diteliti tidak patuh syarie.
Maka hukum berurusniaga di zenith tersebut dikira harus... (tidak menyalahi Syarak)



ALHAMDULILLAH


Syabas

Sekian.



"MENCARI YANG HALAL ADALAH KEWAJIPAN BERSAMA. HALAL BUKAN HANYA PADA MAKANAN"
JAWAPANYA

Dalam urusan jual beli kena ada penjual, pembeli barang dan akad

Dalam kes ini,  #‎ZenithGold   (‎ZG) merupakan pihak syarikat sebagai  'PENJUAL' & 'PEMBELI' adalah kita/anda.

Barang dijual adalah platform pelaburan & juga emas fizikal yang bakal KITA terima nanti.

Ulamak bersetuju bahawa itu telah sah sebagai akad kerana akad ni tanda kita setuju 'AKU JUAL BARANG HANG BELI' atau mana2 yang setara... jadi bila dah wujud 'LOG IN ACCOUNT' maka telah sah akadnya didunia serba moden ini...

Hukum tidak sama sekali berubah cuma diselarikan dengan zaman...

Ok bila kita akad tadi atas emas atau jual beli berlaku atas emas maka wajib bagi pembeli mendapat emas...

Jadi, #ZG telah mewajibkan kita redeem 30% goldbar dan 70% cash maka kita dapat emas...Bahkan nilai emas pada masa tu melebihi modal kita...



Dalam bab ni ada khilaf dikalangan para ulamak berkaitan tempoh penyerahan barang atau emas, ada kata kena diserahkan on the spot; ada yg kata boleh ada tempoh masa, janji mesti dapat emas tersebut.



Dengan syarat emas tersebut mestilah dalam pemilikan #ZG



Bukan #ZG pegi beli dari orang lain kemudian bagi pada kita.



Sekarang memang telah jelas bahwa #ZG adalah pengeluar emas kerana ada nama dia pada goldbar tadi walaupun ada company lain boleh buat sebaliknya.



Kita jelas bahwa #ZG dalam website dia telah mengaku bahawa dia adalah pengedar sah emas bullion ini.



Maka telah jelas investment #ZG ada akad...

Kalau dicari lagi mana haramnya maka dalam Islam bila telah jelas sesuatu perkara maka jelas juga hukumnya tak perlu nak selidik dia ada kilang arak atau kilang judi ke atau apa sahaja sebab jelas kita hanya melabur di platform emas saja melainkan ada sesetengah pelaburan yang melabur di pelbagai platform dan tidak dinyatakan platform apa maka jatuhlah 'shubhah'.



Wallahhua'lam.


ADAKAH PELABURAN EMAS ZG PATUH SYARIAH?



Yang bertanya semestinya sudah tahu apakah yang dimaksudkan dengan patuh syariah.